Vanuit de certificatieregeling is het verplicht om voorafgaand aan de inspectie een intakeformulier in te vullen. Hierdoor is alle informatie voorafgaand aan de inspectie beschikbaar en kan er een volledige en juiste offerte / inspectieplan gemaakt worden.
In het intakeformulier staan gegevens over het soort bedrijf, de omvang van de inspectie en de algemene bedrijfsgegevens. Mocht er documentatie aanwezig zijn stellen wij het zeer op prijs als u dit toevoegd in de bijlage.
Mocht u vragen hebben over het intakeformulier dan kunt u telefonisch contact met ons opnemen. We lopen de vragen dan samen door en zorgen dat het volledig en juist wordt ingevuld.
Nadat het intakeformulier volledig en juist is ingevuld nemen wij de aanvraag verder in behandeling. Op basis van de ingevulde gegevens en de beschikbare informatie uit het kadaster, maken wij een passende en vrijblijvende offerte / inspectieplan voor u.
De offerte behandelt hoofdzakelijk de prijs voor de inspectie en wat de leveringsvoorwaarden zijn. In het inspectieplan is de gehele inhoud van de inspectie weergegeven. Hierin wordt onder andere aangegeven wat de inspectie omvang is, tegen welke normen en praktijkrichtlijnen er wordt gekeurd, wat de inspectiefrequentie wordt en welke afspraken er zijn gemaakt.
Indien u akkoord gaat met de offerte en het inspectieplan verzoeken wij u het voorblad van de offerte te ondertekenen en naar ons retour te sturen. Wij verwerken dit in onze administratie en starten met de voorbereidingen.
Nadat de ondertekende offerte is ontvangen nemen wij het project op in de planning. Wij brengen u op de hoogte in welke maand onze inspecteur langs komt voor de inspectie. Mocht u specifieke wensen hebben qua datum/tijd horen wij dit graag, zodat wij hier rekening mee kunnen houden.
Mocht er vanuit de verzekering spoed zijn met de uitvoering van de inspectie, verzoeken wij dit met ons te bespreken. Wij kunnen dan indien mogelijk de inspectie naar voren halen.
Onze inspecteurs nemen 1 week van te voren telefonisch contact met u op om de definitieve afspraak te maken. Hierbij wordt u geïnformeerd over de dag, tijd en inhoud van de inspectie.
De inspecteurs voeren de inspectie uit conform het eerder ontvangen inspectieplan. Er wordt onder andere een visuele inspectie uitgevoerd en diverse metingen en beproevingen.
Voor de metingen en beproeving dient de elektrische installatie tijdelijk spanningsloos gemaakt te worden. Onze inspecteurs doen dit altijd in overleg met de aangegeven contactpersoon in het inspectieplan.
Nadat de inspectie is uitgevoerd geven de inspecteurs een mondelinge samenvatting van de inspectie aan de contactpersoon. Vervolgens gaan zij naar kantoor om de geconstateerde gebreken te verwerken in een inspectierapport.
U ontvangt van ons het inspectierapport met daarin onder andere de algemene bedrijfsgegevens, gehanteerde normen / praktijkrichtlijnen en gegevens voor de afmelding in het SCIOS portaal. Daarnaast zijn de geconstateerde gebreken duidelijk weergegeven en wordt er toegelicht wat de hersteltermijn / inspectiefrequentie is.
De herstelverklaring is een belangrijk onderdeel in het inspectierapport en is voor de erkend installateur die de geconstateerde gebreken gaat herstellen.
De geconstateerde gebreken in het inspectierapport dienen te worden hersteld door een erkend installateur. Nadat alle gebreken zijn hersteld dient de herstelverklaring door de installateur volledig te worden ingevuld en ondertekend.
Daarbij is het vanuit de certificatieregeling verplicht om bewijslast aan te leveren in de vorm van foto's en/of uitleg van wat er is uitgevoerd per geconstateerd gebrek. Indien dit niet wordt gedaan kan er geen oordeel worden gedaan of de gebreken op een correcte wijze zijn hersteld. Hierdoor kan de inspectie niet worden afgemeld in het SCIOS portaal.
De ontvangen herstelverklaring en bewijslast wordt door ons gecontroleerd. Indien alles volledig en juist is ingevuld wordt dit verwerkt in het SCIOS Portaal. Dit houd in dat u een SCIOS verklaring van ons ontvangt, wat inhoud dat de inspectie volledig is afgerond.
De verklaring kunt u naar uw verzekeringsinstelling sturen en hiermee toont u aan dat de geconstateerde gebreken allemaal zijn hersteld.
Onze inspecteurs bepalen aan de hand van een puntentelling de inspectiefrequentie. Indien uw verzekeringsinstelling een andere termijn hanteert dan onze inspecteurs, is die van de verzekering leidend.
Wij nemen op basis van de inspectiefrequentie vroegtijdig contact met u op om het gehele traject opnieuw te doorlopen. Hierdoor kan de inspectie tijdig worden uitgevoerd en ontstaan er geen ongewenste situaties met uw verzekeringsinstelling bij eventuele calamiteiten.